Skip to main content

10 % af Contrans’ enheder er eldrevne i 2026

Den strategiske partneraftale, som MAN og Contrans har indgået på Transportmessen ’23 i Herning, indeholder, at Contrans får to af de første MAN eTruck, som leveres i Skandinavien. Disse 2 stk. er en del af en for-serie, som produceres i 2024, inden man i 2025 starter serieproduktionen på MAN fabrikken i München.

Aftalen betyder samtidig, at Contrans frem mod 2026 får leveret i alt 22 elektriske lastbiler – svarende til omkring 10% af Contrans’ flåde, som i dag består af 220 kørende enheder.

– Vi vil gerne tage ansvar i den grønne omstilling og sammen med MAN udvikle en model, der i virker i praksis. Det betyder også, at vi hos Contrans er i gang med en proces, hvor vi skal tænke forretning på en helt ny og mere bæredygtig måde. Det er en læringsproces – men det er en læringsproces, vi føler os forpligtigede til at gå igennem, fortæller Karsten Klitmøller, administrerende direktør i Contrans.

MAN Truck & Bus og Contrans har underskrevet en aftale om et strategisk partnerskab, hvor deres fælles projekt er at teste og udvikle konceptet MAN eTruck sammen. Herunder gælder udvikling af lade-infrastruktur, intelligent ruteplanlægning og digitale løsninger. I fællesskab skal samarbejdet sikre fremtidig CO2-neutralisering. Og så arbejder de på en ladeinfrastruktur, hvor de ved, hvor strømmen kommer fra.

 

Godt samarbejde

I løbet af de kommende år vil MAN sætte skub i overgangen fra traditionel dieseldrift til el-drift og dermed være med til at sikre flere miljøvenlige lastbiler i Danmark. Hos MAN er der stor tilfredshed med det kommende samarbejde om fremtidige leveringer af elektriske, miljøvenlige lastbiler til Contrans.

Og det ses som det første skridt på den mere bæredygtige vej, fortæller Peter Lyhr Sørensen, Key Account Manager hos MAN:

– Vi er meget stolte af at Contrans har valgt MAN som strategisk partner på deres vej mod omstilling til CO2-neutral transport. Vores samarbejde med Contrans går mange år tilbage og vi ser det som en naturlig videreudvikling og en styrkelse af samarbejdet, at Contrans og MAN nu sigter på at starte udskiftningen af Contrans’ vognpark og hvor de første elektriske lastbiler forventes at skulle leveres allerede til næste år.

Køretøjerne skal indgå i den almindelige daglige kørsel med en årlig kørsel på omtrent 100.000 km. Dermed bliver de fra dag ét et skridt i retningen mod en mindre CO2-udladning for Contrans.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *